Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Na obchodní cestě do ambiciózní Varšavy

"Pryč je doba, kdy Polsko bylo chudým krajem. Jsem přesvědčen, že přišel čas abychom přijali velké výzvy. Polsko si to může dovolit!" - řekl prezident Lech Kaczyński, když zahajoval Polské hry v Zakopanem.

Shopping centre in WarsawLWI

Do Polska se v minulosti jezdilo hlavně nakupovat. Polsko je však dnes především obrovská obchodní příležitost pro české firmy. Všichni cítíme, že Polsko se svými 38 milióny obyvatel je jedním z největších trhů v našem okolí. Navíc v Polsku jako jediné evropské zemi v krizi i nadále roste ekonomika. Z prohlášení polského prezidenta, stejně jako tyto působivé ekonomické výsledky jednoznačně hovoří o zvyšujících se ambicích a sebevědomí našeho severního souseda. V západní Evropě má naše skupina 9 zastoupení, celkově je v EU stále špatná nálada, mí západoevropští kolegové působí nesmírně unaveně a naše malá česká agentura to v Evropě nevytrhne, proto polské sebevědomí na mne působí jako magnet, tam musíme být !

Tak jsme se tedy i na našem zasedání managementu rozhodli, že bychom se měli na polském trhu více angažovat a v krátkodobém výhledu založit ve Varšavě pobočku nebo ideálně společný podnik s Poláky. Polsko pro mne není nové, dva roky jsem tam studoval, naučil jsem se plynule polsky, mám tam dnes řadu přátel, a nakonec, realizovali jsme již některé vzdělávací programy i pro polské klienty ve Sczeczine, Lódzi, Krakově nebo v blízké Racibórzi.

Kvalita polských cest je pověstná a tak jsem se rozhodl vyrazit do Varšavy vlakem z Ostravy. Měl jsem ten den hodně napilno, skončil jsem vzdělávací workshop u významného výrobce v Krnově a vyrazil přes Opavu na dnes již civilizované nádraží ve Svinově. Dorazil jsem svým vozem na poslední chvíli, cesta mezi Opavou a Ostravou je již pověstným "úzkým místem" v Moravskoslezském regionu, málem mi překazila první seriózní kroky na východní trhy. Naštěstí jsem to stihl, bylo by obtížné našim polským partnerům vysvětlovat, že mi ujel vlak někde u města Opavy, většina úspěšných Poláků ve Varšavě ani neví, kde leží jejich polská Racibórz, natož Bílá Opava někde v Čechách.

Byl čtvrtek večer a jediný přímý vlak z Vídně do Varšavy mne vedl k úvaze, že by bylo vhodné si zakoupit i místenku, mohl by být plný a nebudu přece stát 4,5 hodiny na chodbičce. Aniž bych si hrál na rozmazleného businessmana, rozhodl jsem se čistě z praktických důvodů pro lístek v první třídě, v těchto vagónech je totiž většinou elektrická přípojka a já si mohu dobít nejen během dne vysátý iPhone, ale i bez obav připojit svého notebooka a dobít mým oběma jablíčkům energii.

V Ostravě se ke mne přidá můj společník z Brna, který snad dorazí na čas vlakem z Břeclavi. Zavolal jsem tedy společníkovi a koupil místenku vedle něj, ve vagónu 353. Kolega dorazí o 10 minut později, venku je zima mínus 10 stupňů a tak jdu rovnou ke svému vagónu. Dveře do vagónu jsou však zavřené a je na nich cedulka "mimo provoz". Oslovím tedy průvodčího, který mne odkáže do vagónu na druhé straně vlaku, naboť tento a řada dalších vagónů je uzavřena z důvodu nefungujícího topení. Na mou "vtipnou" poznámku, že mám zakoupenu 1.třídu a kde ji tedy najdu, jsem se dočkal nejdříve pokrčení ramen a po mé urgenci již následoval zcela neskrývaný smích.

Co nadělám, posílám SMS svému společníkovi a vydám se na konec vlaku. Zahájit podnikání v jiné zemi není legrace a taková drobnost mne přeci nevyvede z míry. Jediný topící vagón na konci vlaku je beznadějně plný, všude natlačení lidé v chodbičkách i před toaletami, mraky velkých kufrů jako při stěhování národů. Společník dorazil, a tak společně vyrážíme rázným krokem do jídelního vozu, sice moc netopí, ale mají tady výhřevnou vodku Wyborowou, tak to snad přežijeme. Do hotelu jsme dorazili kolem půlnoci, v recepci na naše tvrzení o rezervaci 2 jednolůžkových pokojů reagují bez mrknutí a vydávají nám obratem 2 klíče od pokojů. V hotelovém baru nám ještě milý číšník vydá jedno pivo a dokonce nás jej ještě nechal v klidu vypít. Na pokoji společník vytáhne ještě čtyři plechovkové plzeňské a tak se můžeme naposledy poradit před ranním strategickým meetingem.

Druhý den ráno vstáváme v 7:00 a poněvadž nám polští partneři řekli, že hotel je 50 metrů od sídla jejich kanceláře, vyrážíme v 7:45 pěšky na jednání. Po 10 minutách chůze však nemůžeme najít adresu našich partnerů a tak se zeptáme polského majitele domu, který právě uklízí hromady sněhu z chodníku, na cestu. K našemu překvapení nám polský ochotný pán sděluje, že jsme v jiné čtvrti a máme jet 3 zastávky autobusem a pak se opět zeptat. Společník se zeptal, kde si můžeme koupit lístky na autobus MHD, milý pán s mávnutím ruky sděluje, že na 3 zastávky si nic kupovat nemáme, to je ztráta času a peněz. "Do As the Romans Do", tak tedy vyrážíme na černo 3 zastávky autobusem a s 15-ti minutovým zpožděním jsme u našich partnerů, se kterými chceme založit společný podnik. Náš hotel měl prostě jen stejné jméno jako jiný hotel v jiné čtvrti a tak nás předchozí večer polský taxikář zavezl někam úplně jinam, nevadí, jsme na místě :-)

Naše prezentace je věcná, nevidíme se úplně poprvé, spolupracovali jsme již na zakázkách v Dánsku i Německu. Stejně tak diskuze s Poláky je příjemná, věcná a rychlá. Od našich partnerů slyšíme, že jsou významnou polskou firmou, která patří mezi největší v Polsku, jejich know-how je výborné, nabídku mají od celé řady západoevrospkých firem, protože každý chce být ve Varšavě a naše know-how ani nabízené služby vlastně nepotřebují. Naše obraty v Česku jsou cca 4-5 x větší než výsledky našich polských partnerů a tak se stáváme atraktivními pro další diskuzi alespoň v oblasti obchodu, po sebevědomých prohlášeních o velikosti se nyní dostáváme konečně k realitě a polští kolegové začínají ubírat na sebevědomí. Naši kolegové si ještě chtějí naši nabídku pro založení společného podniku pořádně rozmyslet, neboť by tento projekt zcela určitě znamenal, že by museli více pracovat, dokonce pro některé kolegy z Varšavy by to mohlo znamenat, že budou muset chodit do práce 5 dní v týdnu, což zatím nemusí .. Se společníkem jsme se na sebe lehce pousmáli, dopřáli našim polským kolegům pár týdnů na rozmyšlenou a vyrazili taxíkem na hlavní nádraží ve Varšavě.

Blížil se čas plánovaného odjezdu rychlíku do Ostravy, žádné hlášení v nádražním rozhlase ani žádná cedule nám však neukazují, ze kterého nástupiště bude náš rychlík odjíždět. Varšavské nádraží působí velkolepě, obrovské a moderní nákupní centrum naproti se zajímavou architekturou, tisíce lidí ve velkém spěchu na všech perónech. Se společníkem poletujeme od jednoho perónu ke druhému a hledáme náš vlak. Je pátek odpoledne a chceme být na víkend oba včas doma. Konečně! Již 15 minut po plánovaném odjezdu rychlíku do Ostravy se objevuje první nápis na displeji, vlak má 50 minut zpoždění. Uff, ulevilo se nám a tak trpělivě v mrazu dále čekáme.

Přibližně po hodině přijíždí náš vlak, naše místenky jsou opět k ničemu, protože vlak opět netopí, tentokrát už žádný vagón a teplota v kupé je tak okolo nuly. Přijíždíme do Ostravy s více než hodinovým zpožděním a s několika vodkami v sobě vzpomínáme s úsměvem na prohlášení polského prezidenta o velkých výzvách, živě si představujeme zmrzlé olympioniky v nevytopeném vagóně nesprávného vlaku.

Na Polsko se všichni těšíme, ale naše další polské projekty snad raději až v létě :-)

 

Autor: Libor Witassek | sobota 27.3.2010 22:20 | karma článku: 12,15 | přečteno: 1333x
  • Další články autora

Libor Witassek

Tajemství růstu hospodářství je v ekonomické relokalizaci

Informace o stavu české ekonomiky připomínají již delší dobu skákající říční kámen, který se lehce odrazí vzhůru většinou tehdy, když zrovna povyskočí ekonomika německá.

3.3.2024 v 11:31 | Karma: 9,70 | Přečteno: 327x | Diskuse| Ekonomika

Libor Witassek

Stále smutnější návraty z Ruské federace

Změna začíná u každého z nás. Někdy jsme smutní či zoufalí, když neumíme věci a události změnit. Jak mohu pomoci šílenému vývoji v Rusku a na Ukrajině, jako malý český podnikatel?

8.9.2014 v 11:48 | Karma: 18,37 | Přečteno: 1228x | Diskuse| Ostatní

Libor Witassek

Postřehy z Francie ležící a spící ..

Evropa ožívá, minimálně v diskusích o tom, kam směřuje a čeho chce dosáhnout. Již to nejsou prázdné fráze typu Lisabonské smlouvy, ale konkrétní probuzení ze sna, nutnosti začít splácet dluhy a akceptovat, že svět se změnil a ještě více změní. Jsou země v EU, ve kterých toto probuzení cítíte více a někde vůbec. Jak to vnímá skutečný ekonomický gigant, krásná Francie?

27.3.2012 v 16:09 | Karma: 20,35 | Přečteno: 1078x | Diskuse| Ekonomika

Libor Witassek

Trapný agent 007 a reformy státní kasy v nedohlednu

Kauza "Michálek" hýbe českou mediální scénou a předvánoční atmosféru mi opět kazí nesmyslně rozhádaní politici. Historicky první vláda po revoluci, která nepotřebuje "zkorumpované" 1-2 přeběhlíky pro schvalování reforem zatím neschválila prakticky nic a dluhy našeho státu a tím nás všech dále utěšeně rostou.

19.12.2010 v 16:18 | Karma: 18,21 | Přečteno: 1466x | Diskuse| Politika

Libor Witassek

Už zase nevím, koho mám volit. Hledám poctivé tuneláře!

Volební období uteklo tak nějak rychle, komunální volby přede dveřmi a já už zase nevím, koho mám volit. Kdysi se říkalo, že Rudé právo je tak velké, aby nebylo vidět toho blbce, co to čte. Volební lístek do komunálních voleb je však ještě větší ...

9.10.2010 v 15:40 | Karma: 20,61 | Přečteno: 1351x | Diskuse| Politika

Libor Witassek

Dotace jsou lepší než "ňáký bony"!

Dobře si to mámo vybral, je v teple, nenadře se, sedí si pěkně v úřadě. Ta Evropská Unie je neuvěřitelně bohatá, je dobře, že jsme se stali členy. Takové hýření by si totiž nemohli dovolit ani veksláci, co si zapalovali doutníky bankovkama, tož co nám vlastně chybí?

11.9.2010 v 11:05 | Karma: 10,43 | Přečteno: 1036x | Diskuse| Ekonomika

Libor Witassek

Není levice jako levice, rád koupím Paroubkovi letenku na Kypr !

Levice je poměrně vágní označení používané pro popis celé řady politických pozic a ideologií. Vágnost pochopíte, když si prostudujete programy ČSSD a KSČM, které se rády tímto pojmem označují. Nejde ve skutečnosti o žádné levičáky, jen o docela obyčejné zloděje, okrádající poctivé lidi žijící z práce, přerozdělovače poctivě vydělaných peněz nefachčenkům s věčně nataženýma rukama. Já to samozřejmě chápu, vždyť také pánové Sobotka, Gross a další nejen socani nikdy pořádnou práci mimo stranické sekretariáty ani nepoznali, vrána k vráně sedá ...

9.5.2010 v 10:22 | Karma: 34,10 | Přečteno: 1375x | Diskuse| Politika

Libor Witassek

Obchodně na ostrově lásky a nenávisti

Je začátek května, venku prší, je docela zima a tak se těším na další obchodní cestu, tentokrát za teplem a letním sluníčkem na ostrov lásky, na Kypr. Letenku mám z Vídně, vyšla výrazně levněji než z Prahy, což je poslední dobou spíše pravidlem a tak se vydávám autem z Opavy do Vídně. Cesta je výborná, za 2,5 hodiny se blížím po dálnici přes Bratislavu ke Schwechatu, máme více než hodinu času a tak se těším na tradiční výbornou vídeňskou Gulaschsuppe s kaizerkou.

8.5.2010 v 21:49 | Karma: 10,45 | Přečteno: 1082x | Diskuse| Ekonomika

Libor Witassek

"Pitěr" leží v Rusku, ale není to Rusko

Sankt Petěrburg sice nikdy nevypadal lépe a nikdy nebyl vstřícnější k turistům než dnes, kvůli oslavám třístého výročí založení byla v centru města opravena většina fasád a prezident Putin (původem z Leningradu) zde hostil vrcholné setkání představitelů G8, aby zvýšil prestiž Sankt Petěrburgu v zahraničí. Je tedy nejvyšší čas vyrazit na průzkum trhu :-)

28.3.2010 v 14:27 | Karma: 14,59 | Přečteno: 1918x | Diskuse| Ekonomika

Libor Witassek

Může být náš Zákoník práce nemravný?

Právě jsem se vrátil z Petrohradu, kde jsem ze zvědavosti zavítal i na místa, kde masy dělníků v roce 1917 začaly budovat socialistické výdobytky a sociální spravedlnost. Všichni vzpomínáme na černobílé snímky útočníků na Zimní palác, kteří v zájmu spravedlivého boje za sociální spravedlnost vyrazili proti nám, "podnikatelům = vykořisťovatelům", proti ekonomickému systému založeném na hrabivosti, neúspěšném trhem řízeném modelu, atd., atd. Tyto ideologické výmysly však bohužel nejsou minulostí, ne v Petrohradu, ale tady u nás v České republice.

27.3.2010 v 16:00 | Karma: 21,22 | Přečteno: 1591x | Diskuse| Ekonomika

Libor Witassek

Úspěšné recepty na současnou krizi ? (1/3)

Pomoc v krizi od státu? Nebuďme naivní ! Čeští manažeři se za posledních 19 let mnohé naučili, řada z nás již dnes působí v nadnárodních strukturách a určitě jsou u nás tisíce schopných, vzdělaných a kompetentních manažerů. Současná vlna propouštění a nebývalá panika na českém trhu práce jsou však podle mého názoru jen dalším signálem toho, že čeští manažeři stále postrádají zkušenosti se zvládáním krizí.

18.5.2009 v 15:37 | Karma: 10,03 | Přečteno: 915x | Diskuse| Ekonomika

Libor Witassek

Ekonomická krize je především příležitostí pro další rozvoj

V posledním roce jsme svědky dalších a dalších negativních zpráv o vývoji evropské a potažmo i české ekonomiky. Zdá se, že pokles růstu a možná i recese se nevyhnou ani malé české ekonomice, nejsme izolovaným ostrůvkem uprostřed Evropy a ani největší optimisté již raději vývoj české ekonomiky nekomentují. Přesto vnímám některé kroky podniků nikoliv za důsledek ekonomické krize, ale nutné kroky pro další rozvoj, které již měly přijít dávno a podniky by je musely přimout dříve nebo později. Ani evropské dotace nezakryjí skutečné chyby managementů a nenahradí výpadky v tržbách. Současná krize je tak často jen dobrou záminkou omluvit své manažerské nebo vlastnické chyby .

31.12.2008 v 11:45 | Karma: 9,93 | Přečteno: 740x | Diskuse| Ekonomika
  • Počet článků 13
  • Celková karma 9,70
  • Průměrná čtenost 1187x
Český podnikatel a kybernetik, ambasador České manažerské asociace, majitel konzultační společnosti zaměřené na interim management a consulting v oblasti transformace korporací, majitel firmy v oboru přesného strojírenství. 

Absolvent VUT v Brně obor Technická kybernetika/Umělá inteligence, University M.Kopernika v Toruni v oboru Mezinárodní marketing management a Dominican University v Chicagu s titulem MBA. V roce 2010 byl jmenován předsedou představenstva evropské poradenské skupiny Allied Consultants Europe e.V., působil jako transformační manažer v globálních korporacích GCE Group nebo VÍTKOVICE MACHINERY GROUP. Držitel ocenění v soutěži Marketér roku 2011 a 2012, Manažer roku 2012 v kategorii firem do 50 zaměstnanců. V roce 2013 převzal Cenu hejtmana Moravskoslezského kraje za společenskou odpovědnost.